Citymarketing


Met het oude trammetje van station Amersfoort naar de Varkensmarkt in het centrum. Het maakt het dagje shoppen nog leuker. Sabine en Joyce zouden er speciaal voor uit Barneveld komen, zeker weten!

Horeca- en hoteleigenaren zien de nostalgische tram vooral als een goed citymarketing instrument. Amersfoort ligt centraal in het land en is daardoor goed bereikbaar. De grachtjes in de historische binnenstad en haar rondvaarten zijn een belangrijke trekpleister. Maar tegenwoordig moet je als stad alles uit de kast halen. Ter bevordering van het toerisme en het vergroten van de aantrekkingskracht gaat Amersfoort daarom haar oude tramlijn in ere herstellen. Stadsbestuurders verwachten hiermee meer winkelend publiek uit de omgeving aan te trekken. Ook verwacht men dat het aantal overnachtingen zal toenemen door meer internationaal toerisme. Zo zou het kunnen zijn als de gemeenteraad er oog voor had.

In veel steden is citymarketing eerder een begrotingspost voor het organiseren van peptalks en het uitdelen van cadeaubonnen dan een noemer voor verstandige mensen die investeren in de sterke punten van een stad. Als u wilt weten wat uw citymarketingbeleid waard is kunt u het beste een enquête houden onder de hoteliers. Zij zijn gewend om mensen te trekken.

Camiel Versluis, 4 februari 2012